استراوس، آنسلم، جولیت کوربین. (1395). اصول روش تحقیق کیفی، نظریه مبنایی رویهها و شیوهها. ترجمه بیوک محمدی. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
اورنگی، عبدالمجید؛ قلتاش، عباس؛ شهامت، نادر و یوسلیانی، غلامعلی. (1390). بررسی تاثیر آموزشهای ضمنخدمت بر عملکرد حرفه ای معلمان شهر شیراز. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 2(1): 95-114.
باغبانیان، زهرا؛ قادری، مصطفی و علیعسگری، مجید. (1398). طراحی و اعتباربخشی الگوی بومی برنامه درسی سواد انتقادی در دوره دوم متوسطه. مطالعات برنامه درسی ایران، 14(3): 90-65.
بشیر، حسن؛ چابکی، رامین. (1393). نقش سواد رسانهای در توسعه انسانی: مطالعه موردی (کتاب سیاستهای اجرایی سازمان صداوسیما و سند تحول وزارت آموزش وپرورش)، رسانه، 25 (4): 80-63
بصیریان، حسین و بصیریان، رضا. (1385). درآمدی به سواد رسانهای و تفکر انتقادی. رسانه، 68: 33-50.
تقی زاده، عباس و طاهری، شیوا. (1395). مطالعه ضرورتها و نیازمندیهای آموزش بومی سواد رسانهای. پنجمین همایش الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت.
تقیزاده، عباس (1390). بررسی مقایسهای سواد رسانهای دختران و پسران دانشآموز مقطع متوسطه مطالعه موردی دبیرستانهای شهرکرمان. پایاننامه چاپ نشده کارشناسی ارشد. دانشگاه صداوسیما: تهران
تقیزاده، عباس و کیا، علیاصغر. (1393) نیازسنجی برنامه آموزش سواد رسانهای در مدارس. مطالعات فرهنگ- ارتباطات، دوره 15، شماره 26: 103-75.
تقیزاده، عباس. (1393). نقش دورۀ آموزش سواد رسانهای بر توانایی پردازش پیامهای رسانهای دانشآموزان مقطع متوسطه؛ مطالعه موردی دانشآموزان سال اول متوسطۀ شهر کرمان در سال تحصیل1393 -1392. پایاننامه چاپ نشده کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
جانسون، بورک؛ کریستنسن، لری. (1395). پژوهشهای آموزشی: رویکردهای کمی، کیفی و ترکیبی. ترجمه کیامنش، علیرضا؛ محسنپور، مریم؛ حسنوندی، صبا؛ دانایطوسی، مریم؛ اسماعیلی، نیلوفر. چاپ پنجم. تهران: نشر علم.
حاجی حیدری، حامد و یزدیان، امیر(1390). سنجش و کاربست الگوی پنج سطحی سواد رسانهای انتقادی: مطالعه موردی دانشجویان دانشکده صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران. مجله جهانی رسانه، 6(2): 30-57.
خدامرادی، یاسین. (1391). بررسی سطح سواد رسانهای فرهنگیان مطالعه موردی استان چهارمحال و بختیاری. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران.
دارابی، علی. (1395) ارتقای سواد رسانهای و تاثیر آن بر تقویت توسعه سیاسی در جامعه ایرانی. پژوهشهای ارتباطی، شماره 86: 63-84.
دانشگاه فرهنگیان. (1391). اساسنامه دانشگاه فرهنگیان.
دانشگاه فرهنگیان. (1395). برنامه راهبردی دانشگاه فرهنگیان در افق 1404.
دهقانشاد، حوریه؛ محمودی کرکنده، محمد. (1391).بررسی ضرورت آموزش سواد رسانهای کودکان و نوجوانان از نگاه متخصصان آموزش و پرورش شهر تهران. مطالعات رسانهای، 7(2): 69-82.
زارعکهن، نفیسه. (1393). سواد رسانهای لازمه تحقق جامعه مدنی. فصلنامه رسانه، شماره 25: 109- 121.
سالاری زاده، بهناز. (1391). بررسی تاثیر آموزش ضمنخدمت بر ارتقای صلاحیت حرفهای معلمان متوسطه شهر رودبار. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تهران. تهران.
سراجی، فرهاد؛ سلیمانی، فاطمه. (1395). تحلیل موانع هوشمندسازی مدارس در مرحله اجرا بر اساس نظریههای نوآوری آموزشی. مطالعات برنامه درسی ایران، 11(2): 176-153.
سند تحول بنیادین آموزش و پرورش. (1390). تهران: وزارت آموزش و پرورش
سند تحول راهبردی نظام تربیت رسمی و عمومی جمهوری اسلامی ایران. (1389). مصوب هشتصد و بیست و ششمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش.
شجاعی، ثارلله؛ دهداری، طاهره؛ دوران، بهناز؛ اله نوری، کرامت؛ شجاعی، محمد. (1395). تاثیر آموزش سواد رسانهای بر پرخاشگری و نگرش به خشونت در کاربران نوجوان بازیهای رایانهای خشن. مطالعات رسانههای نوین، شماره 8: 173-202.
شریفیرهنمو، مجید؛ سراجی، فرهاد؛ شریفیرهنمو، سعید (1397). نیازهای سواد رسانهای دانشجویان دوره کارشناسی. مطالعات برنامه درسی آموزش عالی، 9(2): 71-93.
شکرخواه، یونس. (1388). نیاز مخاطبان به سواد رسانه ای. پژوهش و سنجش، 8(2): 82.
شیخسفلی، زهرا. (1393). مطالعه سواد رسانهای معلمان دوره متوسطه شهر تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبائی. تهران.
صلواتیان، سیاوش؛ حسینی، سیدبشیر؛ معتضدی، سینا. (1396). طراحی الگوی آموزش سواد رسانهای به نوجوانان. دو فصلنامه مطالعات برنامهریزی آموزشی، دوره ششم، شماره دهم: 49-74.
قاسمتبار، نبی الله. (1395). طراحی و اعتبارسنجی الگوی برنامه درسی موسیقی دوره پیش دبستانی ایران. پایاننامه دکترای برنامهریزی درسی. دانشگاه خوارزمی. تهران.
کریمی، بهنام؛ کیان، مریم و علی عسگری، مجید (1396). طراحی برنامه درسی آموزش محیط زیست برای دوره تحصیلی ابتدایی ایران. آموزش محیط زیست و توسعه پایدار، 5(4): 9-23.
کوشکی، فتحالله، خسروی، محبوبه؛ قادری، مصطفی و صادقی، علیرضا. (1399). شناسایی مولفههای شایستگیهای مرتبط با فناوری برای برنامه درسی قصدشده رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان بر اساس TPACK. مطالعات برنامه درسی ایران. 15(2): 110-71.
موسوی انزهایی، سیده مهدیه. (1391). بررسی تأثیر میزان سواد رسانهای معلمان بر گسترش مدل تفکر انعکاسی دانشآموزان . پایاننامه چاپ نشده کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق، تهران، ایران.
نصیری، بهاره. (1391). آموزش سواد رسانه اى در کشورهاى کانادا و ژاپن. نوآوریهای آموزشی، 11(1): 137-160.
نصیری، بهاره؛ بخشی، بهاره و هاشمی، سیدمحمود. (1391). اهمیت آموزش سواد رسانهای در قرن بیست ویکم. مطالعات رسانهای، 18: 149- 158.
نقیبالسادات، سیدرضا؛ فرهادی، پریسا. (1393). بررسی جایگاه رسانههادر ارتقای سواد رسانهای به منظور تحقق جامعه دانایی محور. رسانه، شماره 97: 45- 62.
هاشمی، شهناز. (1393). بررسی نقش رسانه در نظام تربیتی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش: تأکید بر ضرورت آموزش سواد رسانهای. رسانه، 25(4): 5-18.
هومن، حیدرعلی. (1394). راهنمای عملی پژوهش کیفی. تهران: سمت.
یزدیان، امیر. (1391). بررسی وساطت والدین: روابط، چالشها و پرسشهایی برای سواد رسانهای. رسانه و خانواده، 2(1): 100- 123.
Boronenko, T. A., Kaysina, A. V., & Fedotova, V. S. (2018). Assessment of the teacher's media-culture as the component of qualification portrait. Obrazovanie i Nauka, 20(4), 34- 63.
Castells, M. (2011). The rise of the network society: The information age: Economy, society, and culture (Vol.1): John Wiley & Sons.
Celot, P. (2009) .Study Assessment Criteria for Media Literacy Levels. Brussels: European Commission
Creswell, J.W. (2012). Educational research: planing conducting and evaluating quantitative and qualitative. 4th ed. Boston: Pearson.
Culver Sherri, H., & Jacobson, T. (2012). Media literacy and its method to encourage civic engagement. Journal of Media Education, 39: 73-80.
Culver, h., & jacobson, T. (2012). Media Literacy and lts Use as a Method to Encourage Civic Engagement, University of Philadelphia, Pennsylvania. Cresskill. NJ: The Hampton Press.
Elf, N. (2018). Teaching and learning modes and media of H.C. Andersen fairy tales. Forum for World Literature Studies, 10(1), 65-95.
European Commission, Media Literacy Study The Framework. Annex B for Study Assessment Criteria for Media Literacy Levels, Brussels, October 2009.
European Commission, Testing and Refining Criteria to Assess Media Literacy Levels in Europe. Final Report, April 2011.
Fry, S. & seely, S. (2011). Enhancing preservice elementary teachers' 21st-century information and media literacy skills. Action in Teacher Education, 33(2): 206-211.
Galustyan, O. V., Vyunova, N. I., Komarova,E. P., Shusharina, E. S., Gamisonija, S., Sklyarova. O. N. (2019). Formation of media competence of future teachers by means of ICT and mobile technologies. International Journal of Interactive Mobile Technologies, 13(1): 184-193.
Garcia, R., Gozalvez. V., Aguaded. J. (2014). Media competence as a challenge for edu communication: evaluation tools. Cuadernos, 35: 15-27.
Giddens, A. (2013). The consequences of modernity: John Wiley & Sons.
Gremigni, E. (2018). Overcoming new forms of digital divide: Some remarks on the need for media education. Italian Sociological Review, 8(1), 81-102.
Hale, J. J. (2014). Critical Media Literacy: A Curriculum for Middle School English Teachers. M.A. Thesis in University of San Francisco
Hill, M. W. (2005). The impact of information on society: an examination of its nature, value and usage (M. Nokarizi, Trans.): Walter de Gruyter.
Joanou, J. P. (2017). Examining the world around us: critical media literacy in teacher education. Multicultural Perspectives, 19(1): 40-46.
Livingston, S. (2004). Adult Media Literacy:A Review of the Research Literature. London: Department of Media and Communication.
Mader, S. (2012). Transforming students into scholars: creating MIL competencies through communicating research. Proceeding of the International Conference on Media and Information Literacy for Knowledge Societies, Moscow, Russian Federation.
Moeller, S., Joseph, A., Lau, J., &Carbo, T. (2011). Towards media and information literacy indicators. Paris: UNESCO.
Ornstein, A. C., & Hunkins, F. P. (2013). Curriculum: Foundations, principles, and issues (6th Edition). Boston: Pearson.
Phang, Anna (2006). Add a dose of Media Literacy in the Media Diplomas Curriculum and Syllabus. www.esd.sp.edu.sg/eetc/eetc07/docs/JTP/Medialiteracy_ annaphang.pdf.
Piscina, T., Ramirez, D., Basterretxa J. I., & Jimenz, E. (2011). Report about the media literacy situation in the Basque. School Community, 36: 157-164.
Potter, W. J. (2010). The state of media literacy. Journal of Broadcasting & Electronic Media, 54(4): 675-696.
Ramadhan, S., Sukma, E., Indriyani, V. (2019). Teacher competence in utilizing digital media literacy in education. International Conference Computer Science and Engineering
Rogow, F. (2009). Teaching media literacy in less than an hour. Journal of Media Literacy Education, 1(1):72-74.
Simons, M., Meeus, W., Tsas, J. (2017). Measuring media literacy for media education: development of a questionnaire for teachers' competencies. Journal of Media Literacy Education, 9 (1): 99 – 115.
Strauss, A., & Corbin, J. (2008). Basic of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory. (3rd ed). Thousand Oaks. London, New Delhi: Sage publication.
Taylor, R. (2002). The Implemention of Media Literacy: An Analysis of the Media Literacy Curricula of Ontario, Canada, New South wales, Australia, England. The University of Southern Mississippi
Tornero, J. M., Tayie, S. (2012). Teacher training in media education: curriculum and international experiences. Comunicare, 39(2): 10-14.
Unesco. (2008). Teacher training curricula for media and information literacy. International Expert Group Meeting (Paris, June 2008).
UNESSCO. (2011). Media and information literacy curriculum for teacher. Edited: Alton Grizzle and Carolyn Wilson
Wang, S., Gorbunova, N. V., Masalimova, A. R., Birova, J., & Sergeeva, M. G. (2018). Formation of academic mobility of future foreign language teachers by means of media education technologies. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 14(3), 959-976.
Wedell, Martin (2003). Giving TESOL change a chance: Supporting key players in the curriculum change process. System,31, 439-451
Wood, E. (2009). Media literacy education: Evaluating media literacy education in Colorado schools, M.A. Thesis in University of Denver.